מעביד שלא ניהל רישום שעות עבודה של עובדיו הורשע בפלילים בבית הדין

מאת: רונן פורת, רו”ח

לא אחת אני נתקל במקרים בהם מעסיקים אינם מנהלים רישום כחוק של שעות העבודה של עובדיהם או שהם מעבירים את האחריות לניהול רישום שעות העבודה לעובד עצמו, כלומר העובד מנהל את הרישום על גבי דפים, מחברות, קבצים וכו’.

דבר זה מנוגד כמובן לחוק שעות עבודה ומנוחה (להלן – החוק), הקובע בסעיף 25 לחוק את חובת המעביד לנהל פנקס עבודה.

ביום 20.6.12 ניתנה הכרעת הדין בתיק פלילי שנפתח כנגד מעסיק, אשר הואשם, בין היתר, באי ניהול פנקס עבודה בהתאם לחוק.

במאמר זה אפרט את נסיבות המקרה, נימוקי בית הדין בהכרעת הדין, מסקנות והמלצות לפעולה.

מדינת ישראל משרד התמ”ת נ. גיל בן משה גיא

ביום 20.6.12 ניתנה ע”י בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע הכרעת דין בעניינו של גיל בן משה גיא (ת”פ 1120-09 מדינת ישראל משרד התמ”ת נ. גיל בן משה גיא).

גיל הפעיל עסק של פיצוחיה באשקלון והעסיק עובדים בפיצוחיה. בתקופה הרלוונטית, לא היה שעון נוכחות בעסק וגיל לא ניהל רישום של שעות העבודה של העובדים. לטענתו, לכל עובד בעסק מחברת שבה הוא רושם את הזכויות והחובות שלו, מתי התחיל ומתי סיים לעבוד. בסוף כל חודש נהג גיל לעבור עם כל עובד על הרישום שלו. לטענת גיל, היחסים עם עובדיו מושתתים על בסיס אמון אישי, ולכן אין לו בעיה עם ניהול השעות העצמאי של עובדיו.

כנגד גיל נפתח תיק פלילי והוגש כתב אישום בגין אי ניהול פנקס עבודה בהתאם לחוק.

בהכרעת הדין, קבע בית הדין כי החובה בחוק שעניינה ניהול פנקס שעות עבודה היא חובה המוטלת על המעביד עצמו. בהקשר זה קובע החוק: “מעביד חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה שבועית ובו ירשמו הפרטים שייקבעו בתקנות…”

הטענה של גיל כי אין לייחס לו עבירה שעניינה אי ניהול פנקס שעות עבודה בנימוק שרישום השעות ניתן לעובדים, אין בה ממש משאין המעביד רשאי להתנער מחובתו שלו, לנהל את רישום שעות העבודה של העובדים ולהעביר חובה זו לידם.

לפיכך, הורשע גיל בעבירה של אי ניהול פנקס עבודה, עבירה לפי סעיף 25 ו-26(א) לחוק.

מסקנות

א. אי ניהול פנקס שעות עבודה ומנוחה כמתחייב בחוק הינה עבירה פלילית על כל המשתמע מכך (פתיחת תיק פלילי, הגשת כתב אישום, הרשאה).

ב. ניהול פנקס שעות עבודה ומנוחה חייב להתבצע על ידי המעסיק עצמו. המעסיק אינו יכול להעביר את ניהול פנקס שעות העבודה ומנוחה לעובד.

המלצות לפעולה

במקרה זה ההמלצה פשוטה:

א. לנהל כחוק פנקס שעות עבודה ומנוחה.

ב. להתחיל בכך באופן מיידי.

הדרך היעילה והקלה ביותר לנהל פנקס שעות עבודה ומנוחה הינה באמצעות שעון נוכחות ו/או מערכת נוכחות. כיום, בעזרת שעוני נוכחות ומערכות דיווח נוכחות מתקדמות, עובדים מכל הסוגים יכולים לדווח נוכחות בדרכים פשוטות ומגוונות (באמצעות שעון פיזי ביומטרי/כרטיסים, אינטרנט, טלפון, sms וכו’).

הערות:
1. הכותב הינו יו”ר ובעלים חברת לסה ויז’ן מערכות בע”מ, המפתחת ומשווקת את מערכת Timewatch – פתרונות דיווח נוכחות והכנה לשכר.
2. מאמר זה נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד. האמור במאמר מתייחס לנשים וגברים כאחד.
3. האמור במאמר זה מיועד למתן מידע כללי בלבד ואינו מהווה מתן חוות דעת ו/או ייעוץ מקצועי ו/או משפטי ולפני הסתמכות על המידע במאמר זה יש להיוועץ בעורכי דין.

מאמרים נוספים מעניינים בתחום:
קנס בסך 35,750 ₪ הוטל על מעסיק שלא רשם את הפרטים הנדרשים בתלוש השכר
טיפים להעסקה נכונה של פרילנסר בעקבות פס”ד חדשני
המקרים בהם אין צורך לשלם לעובד שעות נוספות

אנא הזינו את פרטיכם ונשוב אליכם במהרה!​​​​​​​​​​​​​​



    TIMEWATCH